tisdag, november 08, 2011

Ljuspunkter i mörka november


Wow! Idag har vi lite sooooool! Fantastiskt! Varmt är det också fortfarande, runt 8-9 grader. Riktigt skönt tycker jag, att slippa skrapa bilrutor och bylta på sig (och barnen) en massa kläder. Mörkret däremot, det avskyr jag verkligen. För att åtminstone en aning råda bot mot mörkret så kan man ju placera ljusslingor här och där. Just nu råkade det bli i en femliters Riihimäki-burk för mig. Easy-peacy-pynt på några sekunder ;)


Hoppsan, så många kommentarer på mitt förra inlägg om stöket hemma, hahaha! Det var visst många som kände igen sig ;) Här i bloggen vill jag inte främst få, utan ge er läsare nåt. Jag tror att det är många som är intresserade av att fotografera och kanske också redigera sina bilder? Är ju själv absolut ingen expert, jag bara prövar mig fram. Det program jag främst använder är PhotoScape som man kan ladda ner gratis. Det är lätt att använda och har en hel del finesser. Om jag har bråttom (eller är för lat) så fixar jag bara till fotona lite med hjälp av Windows Live Photo Gallery. Tänkte tipsa er lite om hur man kan fixa till ett foto taget i skymning med belysning, liksom bilderna här ovan. Ta först och minska på skuggorna, öka ljusstyrkan lite och dra sedan ned på högdagrarna, annars blir det bara stora ljusbollar och man kan inte se själva brännarna på slingan. Kom gärna med åsikter! Brukar du redigera på nåt annat sätt? Den här tiden på året är det ju nästan oundvikligt att fixa till sina bilder lite... Nu sneglar jag lite på en ny kamera, en som är mera ljuskänslig. Håller mig fortsättningsvis till EOS så kom gärna också med åsikter om olika modeller!



10 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Ja, det här med fotoredigering är en helt egen värld. På jobbet använder vi Photoshop och det har jag kört med här hemma också. Men för ett tag sen laddade jag också ner Photoscape och gillar det riktigt mycket. Enklare och snabbare än PS tycker jag. Vilken skillnad det blev på din bild alltså!

frida sa...

Jag har inte riktigt vågat mig på att redigera bilder än, har photoshop men tycker det är svårt att förstå sig på.

Ska kolla upp ditt tips!

Helt klart dom bästa namnen =)
Vad roligt att det nästan var lika samma
tack fina du!

Mia sa...

Jag har aldrig provat photoscape, men det låter onekligen bra, har hört andra nämna det också, så jag måste nog prova.

Fortsatt trevlig dag!
Kram Mia

Liljas Corner sa...

Stooor skillnad! Jag kör alltid mina bilder genom Windows live först, innan jag eventuellt tar in dom i Photoshop. Just dom justeringarna som du skrev om tycker jag är lättast att göra i windows-programmet. Sen använder jag ju mycket färdiga actions med färgbehandlingar och färdiga lager, och nu är jag så nöjd då jag lärt mig ändra på actions, så det blir mer "min egen" behandling.
Låter spännande med ny kamera! Jag funderar på nytt objektiv, och det behöver jag tips på... Men allra först behöver jag ett stativ.

Va fräscht det är med det gröna i bilden!

Tack för hälsningen hos mig <3
Kramis

Nette Cecilia sa...

Visst kan man ändra lite i bilderna ,jag använder också photoscape ,fungerar jättebra.Vilken kamera har du ? kramis ,Nette

Så Vitt Jag Vet sa...

Hej ! Det du skrev om i förra inlägget känner jag igen..
Man bara njuter och tassar på och glömmer omvärlden och så kommer någon ett tu tre på besök.. Men vad gör det alla är ju välkomna..
Fina bilder du trixat till !
Kraam
Sanne

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken fin blogg du har! Roligt att hitta hit. Vad bra med snabbtips på hur man kan få det lite mysigare och ljusare nu.
Jag redigerar inga av mina bilder, de är som de är.
Men visst vore det kul att kunna få till bilderna lite snyggare. Ska kolla in på de sidor du nämner.
Kram Maria

Lyckoslanten sa...

Ja så fint det var idag när jag och kollegorna lämnade jobb och åkte på kurs! man borde ha fått vara ute flera timmar!
Jag använder förutom PhotoShop också nästan alltid PhotoScape, som tyvärr inte funkar på min iMac och jag skiftar mellan två datorer.
Fint att du delar med dig! ♥

alegni sa...

jag har för mig att våra rubriker i våra senaste inlägg är nästan lika! vi tänker så lika mellan varven så det nästan är skrämmande! :)
windows live photo gallery har jag aldrig testat. borde jag?
kramkram

alegni sa...

hallå! min alstömeria är fortfarande ute, och dessvärre har jag ingen sval plats där jag kan förvara den i vinter. skulle så gärna försöka övervintra pelargoner också, men som sagt, man kan inte få allt här i världen...
kram