onsdag, juni 03, 2009

Samla sakerna



Jag bläddrade igenom mina foton och hittade några som hade en sak gemensamt: att sakerna var samlade tillsammans. Jag gillar egentligen inte att ha för mycket saker stående framme, men vissa grejer är det ju praktiskt att ha nära till hands. Det började med att jag för nån vecka sedan såg hur skräpigt det blivit i besticklådan och städade ur den, då fick jag för mig att förvara besticken i muggar istället. (Behöver jag nämna att maken första frukosten efteråt inte kunde hitta några bestick?) I trälådan hade jag tidigare kryddburkar, så till dom letade jag istället upp ett vitt fat. Den höga burken för spaghetti köpte jag redan då jag bodde i min studiebostad...

På den ovala brickan stod tidigare ljus och pynt i hallen, nu står den ovanpå ugnen med en samling glasburkar, en flaska och den vackra rostiga brödnaggen.

Ganska länge har vi haft en korg stående på bänken. Den innehåller skålar, muggar och glas som barnen använder och det är praktiskt då de inte når upp till väggskåpen där vi har våra vardagskärl. Då behöver dom inte dra fram en stol eller ropa på mamma ;) I burkarna finns frukostflingorna. Istället för den här korgen skulle jag hellre ha en tallriksställning eller en vit bricka med lägre kant, men har inte råkat få syn på nån lämplig ännu.

Vi hade besök av Mia (Galleri M&B) och hennes två flickor i går kväll och då fick jag en sån här fin skylt. Det var som om hon hade läst mina tankar, för jag hade önskat mig en sån sedan jag såg den här bilden som jag lånat av henne. Dessutom fick jag, dottern och även Lillebror varsitt av knapphalsbanden som hon gör. Fina gåvor bara för att man bjuder på en tekopp! :D Tack för sällskapet också!

I går på dagen gjorde jag nåt som jag funderat på - och varit lite nervös för - i flera år. Jag donerade blod för första gången! Kanske ingen märkvärdig sak i sig, men en stor sak för någon behövande och jag känner mig stolt över att ha bidragit. Gör det du också!!

8 kommentarer:

Karna sa...

Flink som er blodgiver, tror de trenger hver dråpe som blir gitt bort...

Jeg liker også når det er samlet slik som dette, mye finere!

Kjempe flotte samlinger dette!

Anonym sa...

Så fint du har ordnat i lådor och på fat. Börjar man så blir det ju lätt en dominoeffekt......

Jag lämnade blod när jag var yngre men kan inte göra det för jag har för dåligt blodvärde själv för att göra det nu. Tur att det finns folk som ger, jag blir säkert en av de behövande när jag blir dålig för då sjunker mitt blodvärde drastiskt

Fin dag på dig

Kram LEna

Sabina sa...

Samla saker... ja, nu just är våra saker utspridda på golvet och överallt i hela huset så nu får jag nog börja samla ihop allt! :)

Fin skylt du fick, det lönar sig nog att bjuda på te. Duktiga du som också har givit blod (andra bloggare också) det behövs verkligen, men jag som har för lågt hb kan inte ge!
Kram S.

alegni sa...

vilka fina samlingar du har :)

en sån trädgårdsskylt har jag just producerat helt själv... ;)

jag gav blod förra veckan - min 18:e gång. det känns bra att göra någon nytta mellan varven!

kram

Nettan sa...

Här var det ordning å reda minsann! Härligt! Å va jättefint du fixat till det på altanen! Ser verkligen inbjudande ut!
Bra initiativ att bli blodgivare!!
Kram Nettan

♥ Fyra årstider sa...

Jag gillar med att samla..små lådor är väl jätte smart.
Kram Lotta

Anonym sa...

Hej lisa här !
Vad fin blogg du har o fina bilder.

En fråga vari från kommer din klocka med romerska siffror och den är svart o vit....

tacksamt

Mvh
Lisa

StrandviksVillan sa...

Svar till Lisa:
Jag kommer tyvärr inte alls ihåg var jag köpt klockan, har haft den länge... Men liknande finns nog på många olika ställen.
A-C