söndag, maj 25, 2008

Nygammalt













Igår hade vi fantastiskt försommarväder hos oss! Vi var utomhus mest hela dagen och Storasyster var så duktig och passade Lillebror så jag fick en hel del utfört. Bl a planterade jag några amplar med violer och sen slipade jag terassen för att få bort fläckar och små stickor som kan fastna under fossingarna och skurade den med tallsåpa. När det hade torkat tänkte jag olja in den också, men typiskt... fast ganska vanligt hos oss... så hittade jag inte penseln. Nåja, det kommer ju fler vackra dagar, men nu står ju alla möbler och annat på backen.



Jag var också ute i Hildas stuga, som jag berättat om tidigare, och letade efter "nya" fina fynd och visst hittade jag några pärlor! Sakerna jag visar tog jag ut och skurade av, nån grej sparar jag till att visa senare. Två emaljfat, det mönstrade och ett vitt, ett aluminiumfat, ett ovalt zinkfat, en kastrull och en så söt kaffepanna, fast den hade egentligen Storasyster redan hittat och börjat leka med (men jag tog tillbaks den!) . Antagligen kommer flera av dessa föremål att få innehålla blommor i sommar, men det mönstrade fatet har jag andra planer för... ;)
Här nedan ser ni Hildas stuga som alltså fortfarande står på vår gård, men ska rivas så fort som möjligt. Farstukvisten på andra sidan stugan var väldigt vacker och typisk för våra nejder, men den har redan fått sig med släggan, så den kan jag inte visa. Har nog ett foto av den, men i andra datorn. Ångrar att jag inte tog några bilder inomhus innan stugan blev alltför förfallen.
Trevlig morsdag till alla er blogg-mammor i Sverige! Här har vi ju redan firats för några veckor sedan. Ha en skön söndag alla ni andra också!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det var ju superfint fatet med blommor och fågeln! Var det också från Hildas stuga?

Nicole sa...

Hej du! Jag var inne och tittade i din blogg i morse före vi for till sommarstugan, men jag såg att det hänt så mycket att jag behövde lite mera tid för att svara på flera inlägg!

Härliga fynd du gjort på gården! Så duktig storasyster är som ser efter lillebror. Lyckas inte så bra här...

Lyktor och Tyg sa...

HEj
Tyckte att jag inte kände igen mig först, men såg sen att du hade mixtrat och ändrat lite, blev ljust och fint, roliga grejer du hittar. Spännade att se var som mer kommer fram.
kram

Vackrare vardag sa...

Häftigt med eget loppis;) Fina saker du hittat. Nu blir jag lite nyfiken på vad du skall göra med det mönstrade fatet... Kom ihåg att visa sen:)

Vackrare vardag sa...

Den räknaren skulle jag oxå vilja ha, men är urusel på sånt, så jag vet inte var jag skall hitta den...Testade, men du har rätt i att det inte verkar hända nåt. Hoppas du får det att funka!

Lyktor och Tyg sa...

Kul att du gillade versen, du får så gärna kopiera.
kram

Galleri MochB sa...

Jag rotade också i vårt uthus igår efter fynd! Men du hittade nog fler och finare än mej...:O)

Maria renoverar sa...

Hej!
Tack för din kommentar på min blogg. Jag uppskattar det verkligen. Jag återkommer gärna till din blogg. Vore kul att se din utsikt från köket också!
Ha en bra vecka!
Hälsn Maria

A home far away sa...

Vilka härligt fina fat, gillar det jättemycket.

Hoppas att helgen har varit superbra och att ni njutit av sol o värme:-)

Kram från Singapore

Rosa Hemmet sa...

Vilka härliga saker, älskar skålen! :) Gamla saker har så mycket charm, en historia som man oftast inte vet så mycket om. Men det är härligt att vara en del av den! Ha det bra:)

Karin i Villa Grå sa...

Aha, jag trodde att mors dag firades på samma dag i hela världen..! Där lärde jag mig något nytt.

Fina bilder du visar, du är en skicklig fotograf *gillar*

Tusen tack för din gulliga kommentar, den värmde!

KRAM!

Karin

Tjohalia sa...

Vilken härlig energi du har, både plantering och terassunderhåll :)


Svar: Har tyvärr ingen lampfot undan stoppad någonstans, istället funderar jag på att spraya några galgar och ett &-tecken. Hihi så det är ingen brist på nya projekt.