måndag, mars 30, 2009

Snabb-sytt

Den här tygbiten (60 x 70 cm) hittade jag i en bortslumpningskorg för 1,50 euro. Klicka för att förstora, så får du se vilket vackert mönster den har! Men vad ska jag använda den till? Göra två kuddar (med ett annat enfärgat tyg till), spänna upp som tavla eller klä över en stolsits? Eller något helt annat...?
Sen tänkte jag bara visa hur jag snabbt och enkelt sydde mina Magnolia-kuddar. Bara för att visa såna som inte syr så ofta, att det inte behöver vara invecklat ;) Jag klippte till en avlång remsa på bredden (då blir mönstret rätt väg på båda sidorna av kudden) och sicksackade runtom. Fållade kortsidorna av tyget och stack samtidigt in två bitar bomullsband på varje sida. När banden klipps av på snedden så rispar de inte upp. Till sist vände jag räta mot räta och sydde ihop så det blev som en påse. Till ett sånt här kuddöverdrag behöver man förstås ha en någorlunda snygg innerkudde, men enkelt är det att sy ;)

8 kommentarer:

Backstitch sa...

Jag tycker att du skall fixa till en eller två kors-ryggs dynor 60x35. När åren går märker man hur bekvämt det är att ha lite extra stöd just för korsryggen.
Nu skall ja gå och lägga graham semlorna i ugnen för att gräddas.
Kram Moster

Husbysjutolfts sa...

Jättefint tyg.
Jag är tom i huvet,,men kuddfodral. det är kul att byta och förnya.

TAck för dina ord i min blogg..kram

Galleri MochB sa...

Gör en stor tavla av den, så kommer hela tyget till sin rätt!

Sabina sa...

Jag skulle sy en dyna ikväll och försökte göra den så enkelt som möjligt. Tji fick jag för jag "kråtade" till det så det blev mer invecklat än om jag skulle ha sytt den på rätt sätt. Så kan det gå om man försöker fuska! :)
Men dina dynor är jättefina och säkert bra teknik!
Jag föreslår också en tavla av ditt tyg.
Kram Sabina

Liljas Corner sa...

På den där stolen du visade då vi var till er sist tycker jag det skulle va snyggt...

Å, jag blev så avis då jag läste förra inlägget! Ni såg ut att ha det så skoj :) Alltid tänker jag att vi ska komma ditåt oftare med aldrig blir det...

Karlsebakken 37 sa...

Ahh, stort grattis i efterskott!! Här har det varit lite radiotystnad ett tag (tack för söt efterlysning!) pga lika delar tidsbrist och inspirationsbrist, sorry för det... I gengäld fick jag massa härlig läsning ikväll och det underbara tyget gjorde mig lite småavundsjuk - det var superfint!

Stor kram på dig!

Karlsebakken 37 sa...

Haha, vad kul - ja här bor vi, välkommen! :) Massor av kvällskramar från mig till dig!

Nettan sa...

Vilket fint tyg, riktigt fynd! Vad du än kommer göra med det så kommer det att bli fint!
Å kuddarna var ju supersnygga, bra tips oxå!
Skrattade gott när jag såg bilden på Jesse hoppandes efter snöbollar;-) Så lycklig!
Kram Nettan