torsdag, juni 02, 2011

Rabarber, hundgäst och fågelhem


Hejsan alla! Nu började det väl ändå vara dags för ett nytt inlägg här? Det har varit fullt upp den senaste tiden och inte funnits ork för mycket utöver det viktigaste. Lille sonen har varit krasslig i över två veckor redan och idag var vi på det tredje akutbesöket för denna vecka... Skönt nog verkar det börja ordna upp sig nu! Vi skulle haft gäster igår kväll, men det fick vi lov att skjuta upp. För att kompensera lite så gjorde jag en rabarberpaj åt oss själva att mumsa tillsammans med färska jordgubbar. Fotona tog jag utomhus sent på kvällen, därför är dom så blå... Nån som vill ha receptet?


Rabarberpaj á la StrandviksVillan

Kör i matberedare:
150 g smör/margarin, 1 dl strösocker, 3 dl vetemjöl,
1 tsk bakpulver.
Tryck ut degen i en springform (löstagbar kant)
Lägg ovanpå 200 g rabarber i små bitar.

Blanda och häll över:
1 ägg, 2 dl creme fraiche, 0,5 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker.
Grädda i 175 grader i ca 30 min.


Jag måste ju också naturligvis presentera för er vår lille gäst som vi hade över helgen - Jesse. Han är mina föräldrars hund och han stannade hos oss från fredag kväll till söndag kväll. Han var så snäll så och trivdes nog med uppmärksamheten från barnen ;)


Jag nämnde också tidigare att jag skulle besöka en ny blomster- och inredningsaffär i en grannby. Där fanns verkligen massor med fina saker och jag gillade att det fanns föremål som jag inte redan sett i "alla andra" butiker. Denna lilla söta fågelholk var ett av mina inköp, dom andra kommer nog med på bild också i nåt skede.


17 kommentarer:

Gela sa...

Vilken helt underbar blogg du har roligt att komma in till någon ny som man inte är inne hos dagligen. Hit vill jag hitta fler gånger. Ha en fin helg/Gela med bloggkrångel därför får jag kommentera anonymt...

klipposfia sa...

trist med sjuka barn:( hoppas det ordnar sig nu....bra då man kan liva upp sig med något gott mellan varven! pajen ska jag absolut pröva:)

Louise sa...

Inte roligt när barnen är sjuka..hoppas det ger med sig för lille mannen nu! Fågelholken ser tjusig ut!

Sanna sa...

Så tråkigt att din son varit sjuk. :( Hoppas han är bättre redan! Vilken söt hund.Förstår att barnen måste ha gillat denna söta gäst. Vilken fin holk du köpt också. Om jag hade rabarber så skulle jag definitivt baka paj. Tack för receptet! Det skall jag printa ut och spara.
Kram,S

alegni sa...

hoppas, hoppas lillen fått rätt medicin nu så han börjar må bättre!
rabarberpajen ser god ut, det där är mitt allra äldsta standardrecept för bärpaj och lyckas varje gång!
jag hoppas alla andra studentmammor kunde ta det lika lugnt som jag - har precis varit hos min väninna mia och pratat bort ett par timmar, och före det underhöll jag mamma i några timmar. ingen stress här, inte :)
kramis

Livet på Vestergård sa...

Det blev verkligen långvarigt för lillebror.Hoppas nu att det reder upp sig.
Jag har ännu inte gjort något av min rabarber. Får nog skärpa till mig i helgen...
När jag blir ledig ska jag planera in ett besök till den inredningsaffären!
Ha det bra! Kram Kicki

Tulipa sa...

Hej!

Jobbigt när barnen är sjuka...

Hoppas allt är på rätt väg nu då i alla fall!

Vilken smaskig rabarberpaj, ska genast gå ut och göra den jag funderade på jag också!

Kram Mariette

Kamomilla sa...

Hoppas verkligen det reder sig med hälsoeländet!
Vilken härlig paj! Här gnavar jag bara på lowcarb-brödet.. ;)

Lantligt i smultronbacken sa...

Den pajen såg verkligen god ut. Liknar lite min ananaspaj på ett sätt.

Tack för receptet

Kram Teres

En vacker vardag sa...

Pajen ser god ut. Tyvärr kan jag inte äta rabarber själv. Holken är fin också. Få se om någon flyttar in där :-)

Hoppas sonen kryar på sig snart. Det är så jobbigt att vara orolig hela tiden.

Styrkekramar!

Moster och jag sa...

Hoppas det börjar reda upp sig för lillebror. Inte roligt med flera besök till akuten.

Tack för rabarber receptet, det skall jag pröva. kanske redan till helgen.
Ha det bra!!

Så Vitt Jag Vet sa...

Raberber pajen ser läcker ut.. Måste pröva...
Hoppas ni snabbt blir friska !
Kraam
Sanne

HWIT BLOGG sa...

Åhh vilken god paj...måste testa! Du har en jättefin blogg med jättefina bilder - bara så att du vet!
Ha en skön helg!
Hälsningar från ett varmt o soligt Öland och Titti

♥Min Eden♥ sa...

Mmmmm, det ser gott ut. Tackar o bockar för receptet :)
Hoppas ni kryar på er där hemma!!
/nina

Liljas Corner sa...

Det var snyggt med blåa bilder och röda jordgubbar! Och den fågelholken skulle passa bra här också ;)

Hoppas Affe börjar va frisk nu och att ni får en skön helg!

cina sa...

Hoppas killen kryar på sig snabbt. Pajen såg verkligen läcker ut, borde verkligen använda mer av rabarbern, vi har en jättebuske här :)

Pernilla sa...

Det där receptet måste jag nog ta och pröva :)