tisdag, december 29, 2009

Julklappar del 3



Egentligen borde det här vara del 4, om inlägget med kameran hade varit del 1, kom jag på nu. I flera år har jag kikat på ett par karaffer uppe på hyllan i vardagsrummet hos mina föräldrar, men jag har aldrig berättat hur vackra jag tycker dom är. Därför blev jag verkligen glatt överraskad då jag/vi fick dom nu till jul! Så var det då historien bakom dom... Min pappa är inte helt säker, men han tror att hans morfar tagit dom från Ryssland. Det borde ha varit runt 1900-talets början. Lite lustiga tycker jag dom är, med korkarna som kan låsas fast och gör att man inte får loss flaskorna. En säkerhetsåtgärd, säkerligen, för att innehållet inte skulle komma i orätta händer (eller munnar...). Mannens direkta kommentar var: Var ska du ställa dom? (= Var står dom säkert?) Tack igen för den fina julklappen, jag uppskattar den så mycket!

  

Börjar nästan själv tröttna på att jämt fotografera allt på samma plats, på skänken i vardagsrummet, men det är helt enkelt där jag får bästa ljuset. Idag skaffade jag ett stativ åt kameran och det gjorde verkligen stor skillnad! Då kan man använda låååång slutartid ;) Som ni ser så har mina hyacintlökar äntligen börjat öppna sig, jag hade nästan hunnit ge upp hoppet om dom. Har läst att många bloggare redan tröttnat på julen och dess pynt, men jag ska nog behålla det ett tag till... fast jag gissar att granen åker ut i helgen :)

15 kommentarer:

Louise sa...

Vilken härlig julklapp! jag har aldrig sett några liknande flaskor! Jag ska nog försöka ha julpyntet kvar ännu...trots att många är inne på pastelligt och tulpaner... Nu passar jag på att önska dig ett gott och framgångsrikt nytt år! Stor cyberkram till dig som förgyller min vardag titt som tätt!

Hem och Lycka sa...

Vilka fantastiska flaskor och hållare till! Jag är inte färdig med julen jag heller, behåller den ett tag till ;-)

kram Mia

Viveka på Humlebacken sa...

Vad kul att se, vi har nästan likadana.. ja flaskorna ser inte precis lika ut, men med samma låsanordning:)

Lyckoslanten sa...

Det är första gången jag ser sådana karaffer och va knepigt med det där låset. De måste ju vara väldigt värdefulla och speciellt för dig! Jag fick ett litet bloggstativ i julklapp. Stora stativ har vi tidigare, men det är fotografer som du som ska ha ett sånt. ♥

♥ Pia... sa...

Hej...vilken rolig OCH vacker sak..gillar när saker och ting har en historia..kul med låset...önskar dej ett gott nytt år..Pia

alegni sa...

jag förstår varför du sneglat på karafferna, för de är verkligen vackra! och jag förstår precis vad du menar med ljuset, för det är lika hos oss - finns bara ett par ställen där ljuset når in, annars är det mörkt som i rysshelvetet ;) på tal om ryssland har jag också ett par gamla karaffer som förmodligen härstammar från ryssland, men bägge är missfärgade i glaset, så jag har faktiskt på sistone funderat på om jag borde göra mig av med dem.
jodå, stativ är bra att ha. jag har också ett nytt på väg eftersom mitt gamla inte är dimensionerat för stora, tunga kameror.
till slut: fiiin bild på dig, vännen!

Älskade pion sa...

Åhhh,vilket underbart fint glassett,vilken historia,kul. Ha nu ett riktigt Gott Nytt år .Kramar Ulrika

Vekarus sa...

Voi miten hauska lukkosysteemi!

Eva Linnea sa...

Finurlig anordning på de där flaskorna! Och fina var de. Verkligen en go´ julklapp.
GOTT NYTT 2010 önskar Eva Linnea

Livet på Vestergård sa...

Tänk vad någon har varit klurig och funderat ut det med flaskor som kan låsas. Verkligen fin julklapp.
Jag är nog beredd på att plocka bort julen men samtidigt är det mysigt ännu med alla ljusstakar och stjärnor så de får väl vara framme ett tag till.
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Huset vid ån sa...

Så mycket fint du visar...Känner igen det där med att fota på samma ställen. Jag gör likadant ...Fniss! Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År! NyårsKramar Therese

Signe 1 sa...

Fiina julklappar!:-)

Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt med nära och kära!!

Stora kramen Sofia

Liljas Corner sa...

Speciellt sista bilden fick du till det riktigt bra på! Jag skulle också behöva en fotograferingsbänk. Och man ser ju inte på bilderna att det är samma plats...
Dom e nog riktigt fina dom där flaskorna. Jag kom på att jag sett en likadan modell i fängelsebutiken i stan, men den var förståss inte alls lika fin :)

Hoppas ni får ett trevligt nyår, om vi inte "hörs" före aftonen!

Kamomilla sa...

Fantastiska karaffer i fint ställ! WoW. Har aldrig sett nåt liknande.
Att fota med stativ ger skillnad, det märkte jag när jag fick mitt stativ i somras.

Gott Nytt År!
Kamomilla

Galleri Hönshuset sa...

Hej, allt väl?

Kul med såna klappar tycker jag. Väääldigt fin =)

Önskar dig o de dina ett gott nytt år.

Kram Pirre