måndag, januari 30, 2012

Hemmets härd

I början av december fick vi ju äntligen vår gjutjärnspis på plats och i bruk! Fortfarande återstår en del detaljer runtomkring att färdigställas, men huvudsaken att vi kan använda spisen och det gör vi varendaste dag! Mest för att det är så trevligt att elda i den och höra knastret från veden, men samtidigt kokar vi kaffe och nån gång ibland även maten. Det är en konst att lära sig koka kaffe på spisen, ska jag tala om ;) Undrar om jag någon gång ska våga mig på att baka i ugnen?? Nu går det åt en hel del ved, för vi har ju också en braskamin på andra sidan väggen. Trevligt är det åtminstone och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan möjligheten att elda.




16 kommentarer:

Ninette sa...

Grattis till spisen! Det är så mysigt med vedspis, och jätteenkelt att laga mat på den (steka & koka). Sen har jag än så länge inte lyckats luska ut hur man använder ugnen! Senast idag brände jag bananskivor som jag skulle torka. Vi använder ugnen främst till att torka frukt och frön och bröd, den värmer så himla ojämt och så måste man ha bättre koll på ugnen än vad jag har. Men varje dag kokar jag tevatten på spisen - underbart!

X sa...

Vad mysigt det låter och ser dessutom väldigt hemtrevligt ut!

Ha en bra dag/Kram Lussan

alegni sa...

it's a beauuuuty! voj då man skulle ha rum med en sån...
kramis

All The Things I Love sa...

Vi skall också sätta in en sån när vi bygger, men var er spis i sådant skick att ni inte behövde göra något åt den? Min är i bra skick, men vi hade tänkt att dra något på den, typ spisvärta (tror att det hette så..)Då vi rådfrågade en bekant som jobbar inom färghandeln så sade han att man inte kan sätta spisvärta på en högfors. Vet du något om detta? Han hade tydligen testat och hela högfors spisen hade börjat ryka!

Galleri MochB sa...

Very nice... Vill också ha :O)

Lyckoslanten sa...

Förstår att det där var värt att vänta på! Kan känna värmen och myset! ♥

Kamomilla sa...

Vackert, mysigt och bara såå skönt!!

Nicole sa...

Mmm, det är bara så mysigt med vedspis! Vi använder vår väldigt sällan, eftersom det oftast blir för varmt i köket, men då det är riktigt kallt ute, då är det det skönaste som finns med en sprakande värmande brasa.

Ha en fin vecka!

Cc sa...

Vi hade en vedspis i vårat kök, fick ta bort den då reglerna ändrades hela tiden och det blev för dyrt att fixa men å vad jag saknar den. Kram

Systrarna Hjertén sa...

Å, så härligt! Jag blir riktigt avis!!

/Frida

Vecka - Vecka sa...

Oj vad fin den var! väntar nog på att vi ska få vedspis till köket..

Anna-Lena sa...

Vackert! Kan tänka mig att du är nöjd över den!

Villa Ryttarängen sa...

Åh Vilken fin spis. Godare kaffe kan man inte få och inte en goare värme heller. Kram Pia

Vform sa...

Åå, så fint och mysigt i ugnsvrån!
Passade perfekt!
Ha de bra :)

torparmaja sa...

Vad fint det blev med vedspisen!

De första vintrarna jag bodde här eldade vi i våran köksspis varje dag, men nu blir det inte lika ofta. Just nu är planen att slänga ut den bara vi kommer igång med renoveringen (utrymmesbrist), eller åtminstone kan betsämma oss för hur vi vill ha det efter renoveringen. Vilket är det svåraste, att hitta en lösning som man sen är nöjd med.

Älskade pion sa...

Vad härligt det ser ut.Ja,jag kan tänka mig att det kan vara en konst att få rätt temp på kaffet där.;)Ha en fin dag.Kram Ulrika