tisdag, september 13, 2011

Längtar efter nästa orkidéblomning



Efter mer än fyra månaders blomning på två stjälkar så har orkidén nu tagit en vila. Hoppas verkligen att den vill blomma igen senare... Jag ska göra mitt bästa för att vara uthållig och tålmodig i väntan ;) I skålen har jag kaffebönor och ett teljus modell större, som brinner längre.

Egentligen menade jag ikväll visa det "nya" vardagsrummet, som har blivit ommöblerat och lite höstförändrat, men idag har vi haft så jätteruggigt väder så jag iddes inte ens försöka ta fram kameran. Det får bli en annan dag istället. Så kanske jag hinner få några idéer till innan jag fotograferar ;) 

13 kommentarer:

Kamomilla sa...

Vi njuter väldans mycket av dessa bilder också! :)

Livet på Vestergård sa...

Jag har nästan gett upp med orkideérna. Visst blommar de om men de blir aldrig så fina som när jag först fick dem.
Det ska bli spännande att se det ommöblerade vardagsrummet!Inget kul med mörkret som gör att man inte kan fota när som helst.

Liljas Corner sa...

Ja, den här mer utmanande fotoårstiden kommer emot nu, då man (jag) skyndar att piffa och fota på soliga söndagsförmiddagar ;)

Jisses va det orkar regna!

Lyckoslanten sa...

Jag har en annan variant av orkidé som har blommat troget från och till i fem år. De ska inte ha så mycket vatten har jag förstått.
En tröst att även du tycker det är för mörkt att fotografera! ♥

alegni sa...

jag har en orkidé som precis producerat en knopp, så jag hoppas den orkar slå ut inom kort.
lustigt att vi hade likadana skålar i våra inlägg. och du, den här lilla skålen rymmer inte så mycket glass... du såg väl att jag bara hade en boll (och lite extra) i min? ;)
kram!

Älskade pion sa...

Visst är det en vacker blomma,tycker mer och mer om den.Ha en fin dag.Kramar Ulrika

Lottas Fotografi sa...

Ja, dessa ljuvliga orkidéer! Av någon konstig anledning blommar mina om och om igen. Trots att jag oftast glömmer att pyssla om dem. Det kanske är just därför!?
Ha det gott!
Kram Lotta

All The Things I Love sa...

Din blomma påminde mig om något som en arbetskompis berättade: hon hade fått en jättefin orkidé av sin mamma och skröt en dag på jobbet om att den hade blommat över ett halvt år. Någon påpekade att ett halvt år nog är otroligt länge.
Då hon kom hem tittade hon lite nogrannare på den. Den var gjord av plast. Och hon hade vattnat den i ett halvt år utan att upptäcka det! :)

Louise sa...

men dagens foton är OCKSÅ väldigt vackra!!

Snäckskalsdalen. sa...

Det är ruggit både här och där hör jag, här håller vi fortfarande på att blåsa omkull och regna bort.
Men dina fina bilder är så ljusa och hoppfulla och vackra.
Agneta kram

Blog no more sa...

Hej och tack för en mysig blogg. Kul att hitta hit. Har för tillfället 6 stycken orkidéer som bara har blad och inga blommor just nu, men de brukar faktiskt komma igen varje år ett par gånger så man ska inte ge upp.
Hälsningar från Michan, www.djursholmsfru.se

Vecka - Vecka sa...

Vad fint! Fick en gång en orkidé men lyckades nog inte få den att överleva.. slängde bort den då den slutat blomma.. borde kanske ha väntat..
Vår vardagsrumstapet annars så har jag nog visat en par gånger märkte jag då jag tittade in under etiketten "vardagsrum"
Ha det bra i höstrusket!

lyckobo sa...

Den skönheten blommar nog säkert igen får du se! Smart med kaffebönorna, kanske de sprider en god doft också när de värms upp!?
Oj, spännande med förändring i vardagsrummet, vad har du månne hittat på... här står de bara stilla på inredningsfronten tills vidare :)