tisdag, mars 22, 2011

Sommarens blommor på gång

Det var väl ett evigt tjat om vädret - men nu verkar det faktiskt bli vår till sist! Det stod till och med på tidningen att idag skulle bli den varmaste dagen hittills i år. Själv har jag varit på en varm och grönskande plats idag, nämligen i svärmors blomsterväxthus. Varje år när sticklingarna anländer och man får gräva lite i jorden, svettas och bländas av solen - DÅ kommer verkligen vårkänslorna! För tillfället har hon ca 10.000 sticklingar varav ungefär 3.500 har blivit planterade. Till sist kommer hon att ha runt 30.000 plantor i huset! Här kommer några foton som jag tog förra sommaren, den andra juni. Jag känner genast doften av blommor, sol, värme och blöt jord :)






15 kommentarer:

LissenTo sa...

Det är en härlig tid vi går till mötes. Även om jag inte har en egen trädgård.

Fin blev din mormorskudde.

Visste inte att du bor i Finland.

Må så gott. // Kram Lissen

Livet på Vestergård sa...

Det är en speciell känsla att gå in i växthusen där man möts av ett helt hav av blommor i vackra färger.
Jag förstår att du fick vårkänslor i dag :)

Livet på Sjögård sa...

Jooo, härligt med sommar, kan riktigt föreställa mej doften av solvarma blommor...
Pelargoner får jag ta och skaffa nya i år då jag inte lyckades hålla min vid liv över vintern... :/ och så e ja lite fashinerad av bloddroppen, den ser härlig ut :)

Vform sa...

Ser framför mej havet av blommor i D:s växthus! Snaaart är vi där :)
(men det lovades snöstorm tills i morgon :/ )

Pernilla sa...

Tvärtemot från när jag var yngre så skulle jag inte alls ha något emot att jobba i växthus nuförtiden :)

Monica sa...

Hej hälsar jag efter en tids bloggpaus! Härliga blommor och att få stiga in i ett växthus just nu måste vara roligt! Hoppas vintern ger med sig nu, fast de lovar mera snöfall i natt till mina trakter.
Kramar Monica

Så Vitt Jag Vet sa...

Just vad jag behövde ! Få se vackra blommor... Lovades en varm dag ida , men nej regn och rusk var det !
( Lite sol på kvällen )
Men nog blir det vår !
Ha det bra !
Kraam
Sanne

Puumuli sa...

Underbara sommarbilder! Sådana borde vara förbjudna...

Kram
Sari från Puumuli

Kamomilla sa...

Jag som inte har gröna fingar förundras alltid över allas iver... ;) Men jo, visst är det härligt med det vi har framför oss. Grönska i alla former!!

Gugis Pärlor sa...

Jag ser framför mig dessa växthus överfyllda med blommor och färgprakt. Vilken skicklighet och ork som ligger bakom för att få blommorna att blomma till sommaren! Längtar sååå mycket till grönt i gräsmattan, surr i rabatterna och varma vindar!

Kram Gugi

Älskade pion sa...

Vilken underbar känsla att få gå omkring inne i det växthuset.Ha en fin dag vännen. Kram Ulrika

alegni sa...

härliga sommar, snart är den här!
vad jag avundas dig som har tillgång till ett växthus som heter duga ;)
här snöar det och solen skiner om vart annat, men det är väl så det ska vara så här års.
i morgon ska jag extraknäcka igen :)
kramis

Liljas Corner sa...

Den här årstiden skulle jag gärna arbeta i växthus...

Nicole sa...

Oj, vilken dos vårenergi! Jag förstår att du mer än gärna ställer upp och hjälper svärmor då det handlar om så trevliga saker!

Jag läste ditt inlägg från Annas föreläsning (sent omsider). Ja jag tog till mig samma saker som dig. Ja, jag fick en gratisbiljett, men jag visste inte att det varit utlottning. Jag trodde att alla som gjort 'reklam' på bloggen hade fått en...

Anonym sa...

Många kramar till dig i dag med anledning av denna dag! Hälsar m. o. p. Vi ses!