tisdag, februari 08, 2011

Tisdagstema: Handmade by me

Denna veckas tema är Handgjort av mig! Det första jag kom att tänka på då var mitt vitrinskåp som jag byggt själv. Jag har under flera år gått på vuxeninstitutets möbelrestaureringskurser, men den sista terminen jag gick ville jag göra något helt eget. Fönster från den gamla stugan på gården fick bli till dörrar. Till sidostyckena användes limträskivor och bakstycket är av pärlspont. En krönlist överst och så glashyllor och belysning inuti. Nu finns det ingen annan som har ett likadant skåp som mitt! ;) Skänken som syns är en gammal som jag förvandlat med målfärg och nya handtag.

 

När det gäller möbler så har vi en del handgjorda hos oss, men då mestadels gjorda av min man. Tex bänken som ni såg i förra inlägget och dotterns sänggavel som blev klar innan jul.

 

När det gäller handarbete så håller jag mig helst till symaskinen och det har hunnit bli en hel del kuddar, några vimplar och ett som annat. Så gott som alla gardiner syr jag själv. Ett omtyckt inlägg av er läsare var detta med volangkudden jag sytt och skrynkelsockorna som svärmor stickat. Undrar hur många jag träffat som berättat att dom gjort sockorna från beskrivningen!?

 

Under etiketten home-made har jag visat lite olika saker som jag tillverkat, sytt, gjort om eller målat.

 

När jag ser mig omkring här hemma så kommer jag på att faktiskt så är ju hela vårt hus handgjort! Min man har byggt det själv "from scratch", ända från att ha huggit virket och sågat upp det. Vi har knappt alls haft några anställda, men däremot fått god hjälp vid behov (ingen nämnd och ingen glömd!) Jag gjorde väl det lilla jag kunde under byggtiden, främst blev det ju för mig att ta hand om barn och hushåll och på slutrakan innan flytten var jag gravid. Nåja, nu kom jag utanför rubriken :) Till sist måste jag ju också nämna hur trevligt jag tycker det är med handgjorda gåvor. Då vet man att personen har lagt ned sin tid och omtanke.

 


Vår handgjorda StrandviksVilla, som blir färdigställd litet i taget och vi glädjs för varje moment som blir klart :)

24 kommentarer:

Livingroom sa...

Vad fint vitrinskåp du gjort.
Ja, när man tittar runt i sitt hem ser man mycket som är gjort själv, eller åtminståne omgjort... Barnen har nångång meddelat vatt de nog skulle tycka om att bo i ett modernt inrätt hem , tycker allt är målat, gammalt, hittat osv - du vet?!
Men det kommer ALDRIG att ske. Njuter så i mitt/vårt personliga hem. Modernt kand e ha i sina egna hem... ;). Dynan var kul. HAr inte sett den tidigare,eller minns int i varje fall..

alegni sa...

ni är så duktiga!
här har maken ngt på gång till mig i garaget igen :)
jag fick besked om ett litet större jobb i början av nästa vecka, så jag hoppas hinna bli klar till torsdag! får ta nätterna till hjälp om det inte ser ut att funka annars.
kramkram

alegni sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
alegni sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
alegni sa...

det är jag som raderat kommentarer här ovanför. jag hade visst lite dåligt tålamod när jag skickade kommentaren...

Linda sa...

Så mycket fint ni gjort till ert hem, du och maken! :) Jätteimponerad av vitrinskåpet!

Kram Linda

Gugis Pärlor sa...

Du är väldigt händig (maken likaså) må jag säga! Otroligt fint vitrinskåp ;O) God lycka med framtida kreationer!

Kram Gugi

Livet på Vestergård sa...

Så duktig du är som gjort vitrinskåpet själv! Maken är också duktig som byggt huset själv. Det ser så vackert ut där det står i solljuset på bilden.

Älskade pion sa...

Men guuud va duktig du är,vad mycket fint du har gjort,och vitrinskåpet.....jag blir impad.;)Ha en fin kväll.Kramar Ulrika

Louise sa...

Är helt imponerad av ditt skåp!!! vad duktig du är som kan snickra sådana saker!!! Wau! ja visst är mannen också duktig men eftersom jag själv har en man som bygger hus och möbler är jag mera van vid det ;) skulle jag själv däremot försöka mig på något möbelsnickeri skulle det garanterat bli KATASTROF! ;)

Nette Cecilia sa...

Så mycket fint du gjort ,skööönt med kreativa människor ,kram Nette

Fairytale sa...

Jättefint skåp du gjort och erat hus är ju jättefint!
Ha det gott!
Kramiz

Lyckoslanten sa...

Det där temat passar dig perfekt! Skåpet får du vara stolt över och ert gemensamma husprojekt likaså!
Trevligt att ta del av! ♥

Så Vitt Jag Vet sa...

Vitrinskåpet blev fantastiskt fint...Vad duktig du är att snickra....Och så mycket annat fint du visar...
Det med att hela huset är hand made låter nog ganska mycket som hos oss...
Ha en skön tisdag kväll.
Kraam
Sanne

Moster och jag sa...

Strandviksvillan ser så härlig ut. Maken har varit riktigt duktig. Och du är inte sämre heller som gjort många olika saker. Vitrinskåpet bl a är jätte fint.
Så ni har verkligen mycket som ni kan vara stolta över och de är handmade.
Ha en riktigt bra dag!!

lyckobo sa...

Va händig du är, roligt med ett helt unikt skåp , hoppas du har signerat det?
Strandviksvillan är ju ett ståtligt hus, och våra hus tenderar ju vara livstidsprojekt, men det är ju bara kul!

Noga Utvalt sa...

Hej!!

Vilka fina bilder du visar från ert vackra hem! Att det mesta då oxå är handgjort är ju verkligen helt underbart!!!

Vad roligt att butiken bidrar till flera besökare! Du har en jättefin och inspirerande blogg! Här trivs man!

ha en fin fortsättning på veckan!
Kram Nadja

Livet på Sjögård sa...

Åh, visste inte att du gjort vitrinskåpet själv. Så härligt! Nu vet jag att man kan om man vill :)
(har i många år drömt om att göra vitrinskåp av våra gamla fönster... nån dag ska det ske. kanske tidigare än man tror... ;))

Limetwig sa...

Så underbart kul att ha gjort ett eget skåp! Jag söker med ljus och lyckta efter möbelkurser där jag bor, men det finns inga :( Men en tapetserikurs det har jag hittat som jag ska gå till helgen,tjoho!
Älskar egengjorda presenter, det blir så mycket mer personligt!
Ha det bäst! Åse

Susanna sa...

Jättefint inlägg av dig! Personligt som bara den. Så kul att se allt ni gjort. Herregud så duktig du är!

Iofs så målar och restaurerar jag också en hel del men jag skulle nog aldrig ta på mig att bygga ett vitrinskåp!

Ni har ett väldigt fint hus och har inrett det säkert och stiligt :)

Kram, S.

Skogsdoft & havsbris sa...

Wow, har du gjort det fina skåpet själv! Nu blev jag verkligen imponerad! Det är ju inte alla som kan stoltsera med ett alldeles egenhändigt byggt skåp! Och så mycket annat fint du gjort också. Inte illa heller att ha ett hus ni byggt själv helt från grunden, det gör det ju ännu mera värdefullt!
Kram!

Nicole sa...

Vitrinskåpet kan du verkligen vara stolt över! Så mycket annat fint har ni snickrat, sytt, målat och pysslat också...
Inte minst huset som ni ritat och byggt själva!

Kram, Nicole

PS. Kameran är en Canon 550D.

Fröken Fräken sa...

Ja, det där vitrinskåpet är ju som sagt min absoluta favorit! Jag önskar verkligen att jag hade någon plats för att snickra och likanande för då skulle jag ju slänga ihop den ena möbeln efter den andra... eller, så ser det ut i min fantasi iaf! ;-D

LissenTo sa...

Åh så mycket fint du har gjort och jag blir riktig inspirerad.

Kram Lissen