fredag, juli 09, 2010

Semesterresan del 4 - sammanfattningen

Hejsan alla bloggläsare - om jag har några kvar... Det blev liksom ett rätt långt uppehåll här nu under och efter vår semesterresa. Vi hade en riktigt fin och lyckad resa och fantastiskt väder med över 30 graders värme ibland. Men framför allt fick vi tid tillsammans och en massa upplevelser som vi kommer att minnas för resten av livet. I går överförde jag mer än 600 foton från två kameror! Många, många fina bilder av barnen fick jag och ska beställa en fotobok om vår resa. Det var verkligen inte lätt att välja ut ett fåtal bilder till bloggen, men här får ni se lite grann i allafall.

 

Silja Europa från Åbo till Stockholm. Bredvid oss vid terminalen parkerade två bilar med kameror på taken, från Google Maps!

 

Den första dagen körde vi med husbilen ner till Helsingbord och Råå Vallar camping. Fantastisk strand med fin sand och massor av lena runda stenar. Massor av segelbåtar och utsikt över till Danmark.

 
 

Dottern skrev M hjärta P i sanden (mamma och pappa) och ville att jag skulle fota och visa bilden i bloggen *sötnosen*

  

Först färjan över till Helsingör och senare Storabält-bron som var väldigt höööög!
Den fina statyn med tre lekande barn fanns vid ingången till Legoland.

  

Två fartfyllda dagar hade vi i Legoland! Kul för både vuxna och barn :)


På väg tillbaka körde vi Strandvejen mellan Köpenhamn och Helsingör, efter ett tips från en bekant. Denna bild är tagen i Charlottenlund och jag kommer skriva mer om Strandvejen i ett annat inlägg.


När man ändå är i närheten kan man väl inte låta bli ett besök i Ullared? Vi hade bara knappt två timmar på oss innan stängning, men hann ändå handla en hel del. Och OJ så billigt där var! Ska visa mina inköp senare.

 

Vid sjön Flaten stannade vi två nätter och trivdes så bra! Bara några skutt från husbilsdörren ned till stranden. Där tog mannen och jag årets första dopp. Jättebra badplats för barnen eftersom det var så långgrunt. Barnen hade utrustat sig med varsin vattenbössa från GeKås :)


Våra tre cowboys med vapnen i högsta hugg på High Chaparral! Även där trivdes vi hela familjen och hade en mycket kul dag.

 

På återresan stannade vi till vid Brahehus, en mäktig ruin där jag tog många foton. Vilken utsikt man hade över Vättern! I Gränna, som vi tyckte var en mysig stad, stannade vi också till för att köpa polkagrisar.


Jag brukar ofta säga att "varje dag lär man sig nåt nytt" och det gjorde vi även under vår resa. Totalt körde vi mer än 2.600 km! Nu har vi redan börjat så smått att planera för nästa sommars resa - och den här gången är det mor i huset som valt destination ;) men alla kommer garanterat att stortrivas!

16 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Vad roligt att se lite bilder från er resa! Jättefina var de! Nu blir ju jag sugen på att ge mig ut och resa fastän jag precis har kommit hem... vanan att vara ute med husvagn hela somrarna när jag var liten sitter i!

Anonym sa...

Vilken resa ni gjort.
Där vid Brahehus håller vi också alltid paus då vi far eller kommer hem.Härliga bilder o Visingsö därborta där far o son sitter o tittar ut över kanten.Vi väntar på bilder från Strandvejen...den er bare så dejlig.
Kram
Margaretha

Ann-Lis sa...

Härligt att åka ut och lufta på sig lite. Vilken mysig resa ni har haft! Danmark och Legoland har vi oxå funderat på några gånger men det har blivit sol och bad vid Medelhavet eller Asien istället. Men kanske nångång tar vi oss dit. Ja Gränna är en mysig stad. Där har vi oxå varit. Sista bilden är bekant. Kanske ni åt på kaféet som fanns där? Det är bara att börja planera nästa års resa :)

Livet på Vestergård sa...

Fina bilder från er resa. Åå så roligt det är när man har upplevelser man delar med hela familjen!
Ha en fin helg! Kram Kicki

Annies Blå sa...

Jättefina foton du visar :)! Ni verkar ha haft en riktigt härlig familjeresa där både små och stora har trivts! Ska bli spännande att höra mer om Strandvejen! Kram/Annie

I mitt hjärtehem sa...

Välkommen hem! Vilka härliga bilder! Vi var på Legoland förra året och barnen pratar fortfarande om den resan. Strandvejen har jag åkt ett par gånger eftersom vi bor relativt nära (Malmö) och den är helt underbar, den känns som sommar :0)

kram åsa

Monica sa...

Härlig resa ni gjort med hela familjen. Drömmer också om att besöka Legoland nån gång.
Ha en fin helg!
Kramar Monica

Lyckoslanten sa...

Nu tror jag att du kan hålla med mig om att man verkligen är tillsammans när man semestrar i husbil eller i husvagn! Inga andra göromål i sikte där! Härlig bilder på underbar resa! fortsätt njut nu av sommaren. Misstänker att flera göromål dök upp! ♥

Limetwig sa...

Så härligt ni verkar ha haft det! Mysigt att stanna intill en sjö och bara kunna plumsa i! Här planeras också en resa till nästa år, det blir mycket körande... :) och varma bad!
Ha det bäst i sommarvärmen! Åse!

Liljas Corner sa...

Å, va härligt det ser ut. Verkligen en resa att minnas! Jättefina bilder med sommarkänsla. Gillar speciellt den med tårna i strandvattnet :)

På tisdag far vi ut till villan och stannar där på obestämd tid. Då kommer vi gärna och hälsar på nån dag!

Mina dagar sa...

Tack för fina bilder:)
Ni verkar ha haft en underbar semester!
Husbil ååååh...vi hyrde en förra sommaren och åkte hela Skånes kust, kan verkligen rekommenderas! I år var jag ute lite för sent så alla bilar var uthyrda:( Härligt sätt att resa på!!
Ser framemot fler bilder!!
Kramar Eva

Kajsa sa...

Vilken toppenresa! Å fina bilder! Minns när jag var liten var vi oxå till High Chaparall, så häftigt! Dit vill man gärna åka sen med barnen!

mom sa...

Nu när jag ser dem igen tycker jag väldigt mycket om det sista fotot (fast det gjorde jag säkert första gången också) Det är en sån fin närhet och känsla i det. Tryggheten hos pappa i den stora vida världen Affe sku ju kunna ha det som tavla i sitt rum...

Lina sa...

Wow vilka bilder och vilken trevlig resa ni verkat ha haft... Riktig semester!! Mycket ni hunnit med men det är väl charmen med husbil... Kram*

Louise sa...

Bekanta platser :O) Jättefina foton du tagit!!

ia_pernilla sa...

Såklart har du oss bloggläsare kvar !!! Vi väntar så gärna. Vilka underbara bilder du visar här! Ullared är ett givet resmål för oss lite då och då. Vi har 20 mil dit så det är lite mer överkomligt än alla dina mil. Legoland var vi på för några år sedan. Jättefint och imponerande. Barnen hade jätteskoj. Men det finns mycket som du sett som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att åka å titta på. Tack för tipsen ! Ha en fortsatt fin sommar ! Kram Pernilla ia_pernilla@hotmail.com