tisdag, mars 02, 2010

Krispigt vårigt och annat uppiggande


Hej alla läsare! Hur har ni det? Bra, hoppas jag! Redan tisdagkväll och det betyder "bara" fem dagar ledigt kvar. Idag har jag varit med Lillebror, dottern och hennes kompis till simhallen och plaskat runt, det var länge sedan sist.


Mannen fick flera vackra buketter i söndags och det är ju förstås även jag glad för ;) Jag sätter ofta blommor i den gamla glaskannan. Längtar du också efter våren, eller behöver jag ens fråga...? Själv tycker jag om vintern och denna har ju onekligen varit en riktigt ordentlig en dessutom. Vi har fått massor med snö för barnen att leka i och naturen har varit strålande vacker - men nu räcker det, tack!! I fjol tog jag tidigt in kvistar av hägg för att få lite vårkänsla, nu har jag istället testat nåt annat. Jag lade vanliga gröna torkade ärter i blöt över natten, sen planterade jag dom i små korgar, vattnade och lade över en påse som "växthus".

 

Efter nio dagar är skotten redan fingerlånga! Ja, dom har faktiskt blivit längre sen jag tog fotona i morse till och med! Härligt krispiga är skotten att mumsa på i en sallad eller på en smörgås, eller bara att dekorera med. Pröva på du också! Spännande för barnen att följa med hur det växer och dessutom få smaka :)


Måste bara berätta om nåt märkligt. Ikväll fick jag en sån konstig känsla, det var som om nånting fattades? Efter ett tag kom jag på vad det var. Jag hade ju inget projekt på gång! Inga möbler att måla, inget rum att göra klart, inget tyg som låg och väntade vid symaskinen, inga halvfärdiga tavlor... Men vet ni vad? Det är ju sååå skööönt! Fast förresten, vet ni en annan sak? Lugnet håller nog inte i sig så länge, hmmm... *blink blink*

En sak till jag måste berätta! Jag har fått en utmärkelse ifrån Åse med bloggen Limetwig! The Sunshine Blog Award is awarded to bloggers whose positivity and creativity inspire others in the blog world. Visst blir man glad!! Det finns alltför många fina, roliga och inspirerande bloggar jag skulle vilja ge den vidare till, men den här gången väljer jag alla mina finlandssvenska bloggvänner. Varsågoda!


13 kommentarer:

Emmas utsikt sa...

De med ärtorna var skojigt, det måste jag ju prova en dag.

grattis till award... :)

(eddas) sa...

Åhhh det med ertene så festligt ut:)Og sikkert godt og:)
eddaKlemmer

Liljas Corner sa...

Fräscha krispiga bilder! :) Jag har också funderat på att så ärter eller solrosfrön men inte kommit mig till än.

Nu får det nog räcka med vinter! Så fort det börjar blåsa och driva sig blir det jobbigt. Bara att ta sig till jobbet idag var en bedrift.

Njut av ledigheten!

alegni sa...

grattis till och tack för utmärkelsen :)
jag brukar också driva upp ärtskott, men konstigt nog bara på våren. dumt, för det där är ju något som funkar oavsett årstid.
att inte ha ngt att pyssla med måste ju för dig kännas som att ha drabbats av sjukdom, eller ;)
ha en härlig onsdag trots busvädret!
kram

Louise sa...

Inget projekt på gång....hihi jag tror nog inte att det räcker så länge innan vi får se något fint resultat av ditt pysslande igen :) Att så ärtskott måste jag göra, har länge tänkt men inte riktigt kommit mig för...men NU ska jag! Tack för awarden, jag ska nappa den åt mig..., bilden ser dessutom så fräsch ut! Ha en finfin onsdag!!

Sofie sa...

Vilken vacker bukett och så fint att sätta dem i en glaskanna! Det tipset ska jag komma ihåg :)

Så skönt att känna lugnet, det behöver man emellanåt. Om än det kan vara en terapi i sig att fixa och dona hemma :)

Ha det bra!
Kram, Sofie

Lyckoslanten sa...

Vackra blommor i kannan! Men njut nu en stund när du har allt klart. Undrar om jag någon dag kommer att känna att inget projekt väntar på mig. Icke! Du har säkert hittat på något redan nu medan jag har varit ut i trafiken i det värsta ovädret.
Ta hand om dig o de dina - inomhus hoppas jag! ♥

mille sa...

Det priset är du verkigen värd. Ärtskotten ska jag genast hem och testa :)

Noga Utvalt sa...

Hej!

Oj vad ärterna växer!! Och med blixtens hastighet! Det ser verkligen vårigt ut!

Hoppas du får en fin lill-lördag!

Kram Nadja

IKT i min vardag sa...

Ärtskott är så gott! Måste prova att odla detta med sonen. Det är ju dessutom väldigt dekorativt.

Kram Linda

Lillannillan sa...

Hejsan!
Jag har just börjat följa din blogg och måste säga att den är underbar, du inspirerar verkligen! Har själv tänkt samma tanke att ta in våren tidigare med ärter (och andra kryddor):) men har inte hunnit förverkliga det ännu...

//Pernilla

Lillannillan sa...

Hejsan!
Jag har just börjat följa din blogg och måste säga att den är underbar, du inspirerar verkligen! Har själv tänkt samma tanke att ta in våren tidigare med ärter (och andra kryddor):) men har inte hunnit förverkliga det ännu...

//Pernilla

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar