tisdag, augusti 18, 2009

Sommaren, håll ut!


Vad tycker ni? Har hösten kommit redan? Visst har nätterna blivit kallare och luften känns annorlunda, men dagarna är åtminstone här hos oss fortfarande fina. Till slutet av veckan ska det väl dessutom bli närmare tjugo grader varmt. Gick runt på gården och tittade över mina sommarblommor och en del kastades bort. Dessa murgrönepelargoner blommar helt otroligt fortfarande! Jag hade samma sort i fjol och dom blommade ännu i november då den första snön kom.


I min "såkallade blomrabatt" blommar fortfarande några sorter. På en trädgårdsmässa köpte jag tre sorters olika rosa liljelökar som skulle bli så fina så. Jo tjosan, nu har jag stora ståtliga orange och gula liljor, nej tack! Tala om att ha blivit lurad... Får nog ta och kolla in utbudet på höstens blomsterlökar som precis kommit till butikerna istället. Vänligen blunda för ogräset... :P Mannen har försökt sig på att odla minipaprikor mot lekstugsväggen. Han pysslar även om jordgubbslandet och bärbuskarna och odlar gul lök och jättelök. Ska inte nämna hur det gått med de grödor jag sått... Sanningen är att mannen nog är mer intresserad av odling än vad jag är.



Men titta vad jag hittade, en ensam och övergiven viol! Antingen är den vild eller så har den rotat sig där från nån kasserad planta som jag tidigare haft i kruka. Söt är den åtminstone!

Det har blivit dags att plocka fram ljusen ur skåpen nu då kvällarna är mörka igen. Här har jag lagt ett avlångt treveksljus på ett silverfat, oputsat, men vem är väl så noga... Ljuset är brunt, inte orange som det ser ut på bilderna. Det kunde vara fint med några rönnbär runt ljuset, ser jag nu. Fast jag har ingen lust att ta till mig hösten ännu, den kommer tids nog ändå.
Ska till sist tacka så hjärtligt för alla fina hälsningar ni besökare lämnar! Alltid lika spännande och kul att öppna "posten" och läsa den. Själv hinner jag inte alltid lämna kommentarer, så ta inte illa upp om du inte får svar genast... Ha en riktigt fin dag min Besökare!

14 kommentarer:

Karna sa...

Jeg føler at høsten er kommet, det er en annen luft og der ser nesten ut som løvet er begynt å gulne også...sukk.....Høsten er forsåvidt grei nok, men ikke vinteren, gruer meg til hele mørketiden, kulden og glatte veier...men det er vel ingen vei tilbake...vakre bilder du viser!

Signe 1 sa...

Åhh vilka vackra bilder du bjuder på...din blogg är så härlig!:-) Stor klram Sofia

Sanna sa...

Vad kul att se lite blommor från er gård!Mina pelargoner blommar också ännu både inne och på balkongen. :) Jag har inte tänt så mycket ljus ännu, men jo jag tycker nog att det redan är höst i luften.
Ha en bra dag!
Kram Sanna

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så fina bilder du visar!

Själv vägrar jag höst...ska ha semester nu och det kan omöjligt vara höst innan dess. :-)

Ha det fint!

Livingroom sa...

Så fina dina blommor ännu ser ut att må. Mina är usla och jag ids inte ens gå ut på terrassen mera... ;)
Jättesnyggt med avlångt ljus i silverfatet. I like,
Kram,
LOtta

alegni sa...

för min del tycker jag vi kan skippa hösten o hoppa direkt till december!
jag borde också ta mig i kragen o slänga lite sommarblommor, men det är lite som att ge upp o tillåta hösten att göra entré, så jag vet inte om jag ska eller inte ;)
jag har varit på stan idag o tänkte köra till brändö o besöka säde, men hejdade mig o bestämde att jag ska spara mig tills du kommer hit. när kommer du?
kram!

Nicole sa...

Underbara bilder! Jaa då man ser på alla vackra blommor, så känns det nog som sommar än och idag värmer ju solen riktgt skönt.
Tusen tack för instruktionerna som kom per mail! Jag har inte hunnit testa dem än, men snart så...

Sabina sa...

Hello!
Igår var det riktigt stormväder här och regnade så jag tänkte förstås att det var den sommaren det! Men nu lyser solen och vi har sommar ännu :) Inte kan den vara över ännu. Hösten är rätt mysig när man kan tända ljus och det är mörkt på kvällarna.
Ha det bra och njut av dina fina blommor!
Kram!

hagagården sa...

Men ååå så fina bilder du visar,så underbart.
kram o ha en go dag
ninni

Jenny sa...

Hej Ann-Christine!
Jättefina bilder från er trädgård!
Vad kul att din man har gröna fingrar;) De där små paprikorna ser mumsiga ut!

Vilket snyggt silverfat du har ljuset på!

Ha en bra eftermiddag o kväll,
Kram Jenny

Älskade pion sa...

Vilka vackra blommor du har i trädgården fortfarande,mina är inte lika vackra.Fint det var med dom tända ljusen,härligt att tända lite ljus och krypa upp i soffan och mysa. Ha det så gött. kramar ulrika

Liljas Corner sa...

Det märks nog på morgnarna att det börjar bli höst, jag har t.o.m. haft på sätesvärmaren i bilen några dagar ;)
Den där pelargonen är så härlig med fyllda blommor. Jag har börjat på med en rabatt framför huset så jag ska ha nånstans att sätta vallmoplantorna. Dom börjar få det lite trångt i jordsäcken som jag har dom i...
Ha en bra dag!

Jennyshemochharmoni sa...

Jo, här märks hösten tydligt. Känns lite vemodigt men det är rätt mysigt också. KRAM!

Livet på Vestergård sa...

Tack för titten. Det är alltid roligt med nya bekantskaper! Jag fick intervjua dottern lite men nu har det klarnat vem som bor i Strandviksvillan :)